På armlängds avstånd – 100 år av nordisk konst

mar 27, 2023 | Utställningar & Museer | 0 Kommentarer

Med det högst aktuella namnet ”På armlängds avstånd” öppnar Artipelag en fantastisk utställning. Det är inte bara en samling riktigt fin konst, det är också en utställning som så exemplariskt visar hur nordisk konst utvecklats under 100 år.

Utställningen är uppbyggd i åtta delar som belyser olika epoker i den nordiska konstens historia från modernismens genombrott till i dag och utställningen har också fått riktigt bra väggtexter som förklarar epokerna.

Genom dem guidas vi genom expressionism, surrealism, abstrakt expressionism och popkonst.

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Utställningens alla verk är lån från Nicolai Tangens samling. Han har under ca 30 år samlat på nordisk konst och samlingen på cirka 5000 verk är därmed världens största med nordisk konst. I detta nu håller ett museum på att byggas i Tangens hemstad Kristiansand där samlingen kommer att visas permanent, så det är minst sagt ett unikt tillfälle att få se konsten på Artipelag.

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Utställningen tar sitt avstamp i Paris i början av förra seklet då Paris var den moderna konstens huvudstad. Många nordiska konstnärer åkte till Paris för att studera hos Matisse som startat Académie Matisse. Bland de svenska konstnärerna fanns Isaac Grünewald, Sigrid Hjertén, Einar Jolin och Leander Engström som de mest framträdande.

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Under mellankrigstiden förändrades måleriet till ”Social realism” Peter Weiss, som ursprungligen kom från Berlin, men som flydde till Sverige undan Nazityskland, representeras av en fin svit målningar. Han gav dock upp måleriet till förmån för litteraturen där han skrev Motståndets estetik, en bok som anses vara mycket betydelsefull (men som jag inte läst, skall tilläggas).

Foto: vänster Kulturista , höger Bukowskis från katalogen

I samma rum finns också verk av Tove Jansson, som i likhet med Peter Weiss också var författare. Så roligt att få se något annat av henne än Mumin. Jag tycker tavlan ovan till vänster påminner om Edward Hopper både i färgtoner och i det lite ödsliga och tomma.

Foto:Kulturista

På sextiotalet sker en förändring i samhället med högkonjunktur, konsumism och där reklamspråket utvecklas. Inom reklamen började sex som bildspråk användas. LG Lundberg som arbetade på reklambyrå använde sig av reklamens bildspråk i sitt måleri.

Foto:Kulturista

Per Kirkeby var något av en modern renässansmänniska, han utbildade sig till geolog, deltog i en expedition till Grönland, och förutom sitt måleri var han också författare, grafiker och skulptör. Han var en av de ledande figurerna inom den danska konstscenen och hans verk var starkt påverkade av nordisk landskap och natur. Kirkebys bidrag till konsten har varit betydande och hans inflytande kan fortfarande ses i många verk av unga konstnärer idag.

Foto:Kulturista

I utställningen finns också en serie av Olle Bærtling, hans konstnärsskap var en viktig del av den svenska konstscenen under sin tid och hans verk har påverkat flera generationer av svenska konstnärer. Han var också en av de första svenska konstnärerna som blev internationellt erkända och hans verk har ställts ut på flera stora konstgallerier runt om i världen.

Olle Bærtlings tidiga verk var influerade av kubismen och konstruktivismen, men hans stil utvecklades senare till en mer egen form av abstrakt konst, där han använde sig av rörelse och ljus för att skapa dynamiska och levande verk. Hans verk kännetecknas också ofta av en minimalistisk estetik och geometriska former som kuber, sfärer och koner. (Och i vanlig ordning gör Artipelag en utställningsbakelse, denna gång inspirerad av Bærtling – och den är lika god som vacker)

Kjartan Slettemark var en svensk-norsk konstnär mest känd för sitt engagemang i politiska och sociala frågor, vilket ofta återspeglades i hans konst. Som i hans Nixonmålningar, där han smög in politiska budskap. Enligt uppgift lär Slettemark varit lite besatt av Nixon och påstås ha förfalskat sitt pass med en manipulerad bild föreställande presidenten. Med detta pass skulle han ha rest runt i världen. Denna historia är dock en av många historier och myter som omger Slettemarks liv – och som det saknas bevis för.

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Utställningens affisch är ett fotografi av Elina Brotherus ur serien Seabound. Ett projekt som hon gjorde på uppdrag av Nicolai Tangen. De är fotograferade i Kristiansand, där Tangen växte upp.

 

Utställningen På armlängds avstånd – 100 år av nordisk konst visas till 1/10 -2023

Artipelag, Artipelagstigen 1 Gustavsberg
Telefon: 08-570 130 00
E-post: info@artipelag.se 
Hemsida: https://artipelag.se/

Öppettider: tisdag – söndag 11-17

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

Share This