Marie Krøyer på Waldemarsudde

mar 15, 2024 | Utställningar & Museer | 0 Kommentarer

Marie Krøyer (1867–1940) har lite orättvist enbart blivit ihågkommen som maka till Skagenmålaren P.S Krøyer och tonsättaren Hugo Alfvén. Hennes liv har också gestaltats i såväl romaner, pjäser och filmer. Därigenom har hennes konstnärskap hamnat lite i skymundan, för nog är hon värd att kommas ihåg även för sin konstnärliga gärning.


Till vänster: Självporträtt, till höger: Pojke med röda öron

Hon studerade konst både i Danmark och i Paris, där hon träffade Peder Severin Krøyer, som hon senare gifte sig med. De bosatte sig i Skagen och blev en del av konstnärskolonin Skagenmålarna.

Maries tid som målande konstnär blev dock ganska kort, redan i Skagen började hon intressera sig mer och mer för inredning och del av utställningen ägnas just åt möbler och inredning. Man kan tydligt se att hon inspirerats av Arts & Craftsrörelsens rådande ideal.

Foto vä: Waldemarsudde, hö: Elias Gammelgård

Hon slutade måla kring sekelskiftet 1900, också detta låg i tiden, dvs att kvinnor upphörde med sitt måleri när de gifte sig, men Marie verkar ha gjort detta helt av egen vilja. Hon inredde hemmen både i Skagen, den påkostade villan i Köpenhamn och senare i Tällberg med egendesignade möbler och textilier.

Vä: Modellstudie Hö: Möbel designad av Marie till hemmet i Tällberg

Man skulle ha kunnat tro att Marie och Karin Larsson kände varandra och umgicks. Karin gjorde ju samma val, men trots att man forskat i detta verkar det inte så.

Under studietiden i Paris fick Marie, till skillnad från i Danmark göra modellstudier av nakna män. Detta ansågs vara mycket opassande så männen i Danmark fick skyla sina ädlare kroppsdelar och visst kan man se att Marie kände en viss förlägenhet av att måla helt nakna män.


Dubbelporträtt av makarna Peder Severin och Marie Krøyer

Några av verken berör mig särskilt, Pojke med röda ögon. En målning som hittades på vinden i Tällberg tillsammans med ett 60-tal hittills okända verk. Så stark, allvarsam och modig han ser ut och med solen som lyser genom öronen som får blodet att färga dem röda.

Även dubbelporträttet av Peder Severin och Marie där de tillsammans målat av varandra i samma tavla är väldigt fint. Där ser man Peder Severins mera exakta måleri kanske lite traditionella måleri i fin konstrast med Maries lite mera svepande och skissartade och moderna.  Men notera att målningen endast är signerad av P.S Krøyer.

En målning sticker ut, den är större än de andra och som är slående vacker, nästan lite för ”gullig” är porträttet av Marie som ung och ogift. Den målades av väninnan Bertha Wegmann som i likhet med maken senare kommer att porträttera Marie som en vacker, men kanske inte stark och kreativ.


Vä: Porträtt Marie Triepcke av Bertha Wegmann Hö: Gul glaskanna med stickling

Sedan har vi självporträttet, det enda hon målade faktiskt. Med ena ansiktshalvan i skugga, i en dämpad färgskala och där blicken lätt drömmande verkar se rakt igenom betraktaren.

Kanske är det så vi ska komma ihåg henne?

Prins Eugens Waldemarsudde, Prins Eugens väg 6, Djurgården
Hemsida: https://waldemarsudde.se/
Telefon: 08-545 837 00
E-post: info@waldemarsudde.se

Öppettider:
Tisdag – söndag kl. 11-17
Kvällsöppet torsdag till kl. 20

Visningar:
Allmänna visningar tis, tors, fre, sönd kl 14.00
Utställningen pågår till 25/8 2024

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

Share This